fredag den 23. oktober 2009

Connie's tale ved foretræde for Teknik og Miljøudvalget den 21/10-09

Jeg vil lægge ud med følgende:


Teknik- og Miljøudvalget – og for den sags skyld også Borgerrepræsentationen har et stort arbejdsområde med mange opgaver at tage stilling til – og derfor følgende postulat:

• Jeg tillader mig at tro – at en del af beslutningstagerne ikke har været opmærksomme på, præcis den røde rutes gennemløb, bla. via Søgaderne – det håber jeg i hvert fald er tilfældet i miljøets navn – alt andet er utænkeligt!

• I og med at der i september 2008 kørte 35.000 biler i døgnet på Nørre Søgade må alle kunne indse, at det ville være helt uforsvarligt at sende flere biler denne vej!

Til oplysning kører der 60.000 biler på H.C. Andersens Boulevard i døgnet!

• Hvorfor er det lige, at man laver hele dette krumspring med lastbiler over 18 ton – ved først at sende dem eller lastbiler i det hele taget fra Nordhavnen nordpå og rundt for at føre dem videre ind i byen igen – i stedet for ad Kalkbrænderihavnsgade – Folke Bernadottes Alle – Øster Voldgade – Nørre Voldgade og ud i H.C. Andersens Boulevard?

Det er i hvert fald ikke for at hindre højresvingsulykker for hvor skulle de opstå – alt går lige ud!

• Så til Moe & Brødsgaards seneste rapport af 19. Sept. i år – det er som at sætte ræven til at vogte gæs!

Idet de jo også har stået for den oprindelige rapport af 15. Maj 2009!

Og når de så konkluderer at antallet af biler nærmest falder – eller kun en minimal stigning i forhold til tidligere ved dels at se på en trafiktælling fra september 2008 og sammenligne med en tælling 16. Juni i år – er det helt hen i vejret!

Hvilket man straks kan se blot ved at se på de bløde trafikanter, der til sammenligning ved de samme optællinger falder fra 8.300 til 6.100 det er et fald på 25% ved optællingen i juni måned – hvilket omvendt svarer til at antallet af biler i stedet burde være 28.000 og omregnet til døgntal 37.000 i forhold til tidligere 30.000 på Øster Søgade!

Altså er det papir det er skrevet på intet værd!

I øvrigt hvis det er således, at det, alt i alt ikke skulle betyde noget med antallet af biler – hvorfor så bruge så mange penge på dette projekt – det er da helt utilstedeligt!

• Såfremt TMU og Borgerrepræsentationen stadig mener, at denne rute skal gennemføres, vil vort krav som minimum være, at vi først får udført uvildige professionelle undersøgelser og målinger over 14 dage døgnet rundt , inddelt i tidsperioder og med udstyr i en højde, der tager de ultrafine partikler med - for at få verificeret miljøpåvirkningen og dermed belastningen på helbredet af såvel partikel- som støjforureningen.

• Det skal i øvrigt påpeges, at alle beboere/borgere er enige om at trafikken er steget voldsomt på søgaderne efter Nørrebrogades lukning – her spiller hastigheden muligvis også ind – det kan ikke udelukkes – blandt beboere på den anden side af søerne skal det nævnes at de også er støjplaget, idet lyden nærmest forstærkes over vand – det samme gælder også ved Nørre Søgade/Åbou-levarden og Øster Søgade/Fredens Bro!

• En del borgere er også meget bekymrede for, om ejendommene kan holde til det – hvis ikke, hvem dækker så følgeskaderne! Jeg personligt oplever allerede på nuværende tidspunkt, at trafikken kan sætte ejendommen i svingninger – ligesom jeg personligt kan oplyse, at de første biler kører omkring kl. 04.30 om morgenen med ret så stor fart og dermed støj – jeg flyttede ind for et år siden og kunne på 3. Sal nyde altanen bortset fra myldretid, det kan ikke lade sig gøre mere overhovedet, man kan ikke holde ud at have altandøren åben for støj – ja, jeg ved præcis, hvad jeg taler om og det er ikke hysteri!

• Og så vil jeg henvise til følgende artiker:

• København er mere forurenet end New York (kilde 24 timer, 24.03.09)

og

• Kan man få stress og forhøjet blodtryk af støj fra trafikken? Svensk undersøgelse - i danmark dør op mod 500 mennesker årligt som følge af trafikstøj - Af Morten Garly Andersen!

• Når man ser på kommunens hjemmesider er der altid billeder af søerne – disse smukke fredede søer, der kunne være så fantastisk et rekreativt område, som man nærmest har fået foræret fra fortiden. Man henviser til søerne i forbindelse med naturvejledning til skoler, Nordisk Ministerråd frem mod 2010 og i mange turistmæssige sammenhænge –

Og sidst men ikke mindst, at vi i samarbejde med Lokaludvalget for Indre By afholder Borgermøde, onsdag den 4. November kl. 19.00 med fokus på byens rum, miljøet og trafikken – her er I alle velkomne!

Til slut vil jeg aflevere et inspirationsoplæg til udvalget, som jeg allerede havde i tankerne for 15 år siden, idet jeg som bosat i kartoffelrækkerne, kunne se behovet for mere plads omkring disse søer til de mange mennesker, der også dengang benyttede dem flittigt som et nærrekreativt område!

TAK!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar