tirsdag den 25. august 2009

De lastbiler skal ikke køre her

Berlingske.dk skriver om "Red Søernes" initiativ.

Klik på overskriften - eller følg dette link:

http://www.berlingske.dk/article/20090825/koebenhavn/90825062/

Vi har holdt 1. møde med succes

Efter første initiativ - at lave opråb og sætte dem på døre i opgange langs søerne og andet nabolag - blev der mandag den 23. august holdt 1. møde.

Her drøftede mange fremmødte hvilke initiativer og strategi vi skulle vælge for at blive hørt i denne sag.

Eet af skridtene var at sende en pressemeddelelse - læs den her:

RED SØERNE!

Klaus Bondam vil omdanne Søerne til et støj- og forureningshelvede.
Københavns miljø- og teknikudvalg har udarbejdet en strategi for tung trafik, hvor de vil ”samle så meget tung trafik som muligt, på stækninger, som er bedst egnet til formålet”. Kommunen vil angiveligt ”forbedre trafiksikkerheden og minimere utrygheden forbundet med tung trafik”.
Effektivitet er vigtigere end trafiksikkerhed og trivsel for beboerne langs denne rute, samt for de mange borgere, som anvender søerne som rekreativt område. Det være sig løberne, forældre med børn i klapvogne, folk som nyder den tidlige forårssol på bænkene – kort sagt rigtigt mange borgere som benytter dette skønne nær-rekreative område.
Søområdet er – i forbindelse med afspærringen af Nørrebrogade – blevet yderligere belastet af trafik i alle døgnets timer. Luftforureningen er – i henhold til EU-krav allerede overskredet med 70%.
Det er uanstændigt at tilsidedesætte beboerne i brokvartererne og deres trivsel, til fordel for tung trafik. Faktisk er Søerne fredede, men dét tilsidesætter kommunen til fordel for en trafikpolitik, som favoriserer biler frem for mennesker, natur og miljø. Vi står overfor at være værtsland for klimatopmødet, vi taler om at minimere trafikken i byerne med bompenge, SAMTIDIG med at misrygter Søområdet, som desuden slet ikke er gearet til den tunge trafik i og med at vi taler om en forholdsvis smal tosporet vej. Det er med andre ord meget, meget lidt visionært og bæredygtigt af Københavns Kommune, som på deres hjemmeside netop fremhæver de indre søer som en historisk del af byen og skriver at stedet er ”særligt populært rekreativt område”.
En større gruppe borgere er nu trådt sammen for at forhindre dette vanvid og har etableret et netværk, der har til formål at lægge pres på politikerne, således at Søerne bliver det nær-rekreative område, som vi alle har brug for. Et sted hvor bymennesket har mulighed for at opleve rum og udsyn.
Fremtidsforskere påpeger at byer er fremtidens boligform af hensyn til miljø og energibesparelse. Også derfor efterlyser vi en langsigtet og visionær prioritering af trafikudviklingen.
Aktionsgruppen er oprettet på Facebook: Red Søerne. Desuden kan man gå ind på vores mailadresse og støtte underindskriftsindsamlingen ved at sende en mail med navn og adresse, som kun anvendes i denne forbindelse redsoerne@gmail.com .

Med venlig hilsen

Pressegruppen for Red Søerne

Kontaktpersoner:
Iselin C. Hermann 41 58 58 38
Inger Kuch Poulsen 53 25 30 06
Gitte Edel Nielsen 26 82 76 09

mandag den 24. august 2009

Velkommen til Red Søerne

En særlig ”rød rute” skal lede al tung trafik fra Tagensvej langs søerne til Gyldenløvesgade. For at fjerne trafik problemer langs andre ruter koncentreres problemerne dér. Vi bliver gidsler!Effektivitet er vigtigere end trafiksikkerhed og trivsel for beboerne langs denne rute og brugere af søerne.

  • Vi må lynhurtigt etablere et netværk af beboere i området.
  • Vi må undersøge mulighederne for at lave et borgermøde i uge 35
  • Vi skal organisere henvendelser til pressen og til politikerne.

Lad jeres bestyrelse eller en kontaktperson straks kontakte Andelsboligforeningen Gammeltoftsgade 22-24.

Find papirer og bilag om sagen på ved at klikke dig ind på kommunens hjemmeside: www.kk.dk. - politik og indflydelse - Byens styre (venstre margin) - Dagsordner mv. (venstre margin) - Teknik og miljøudvalget Dagsordener/Beslutningsprotokoller- 27.5.09 - punkt 14

Vi har allerede oprettet en Facebook gruppe - Red Søerne - check den ud med det samme.